na rok szkolny 2020/21
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Żukowie jest specjalistyczną placówką obejmującą edukacją i opieką dzieci i młodzież niepełnosprawną umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem.
Edukacja dzieci i młodzieży w naszym Ośrodku polega na integralnej realizacji funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej szkoły z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesną pedagogikę.
Działamy na wszystkich szczeblach edukacji, począwszy od Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, poprzez Przedszkole, Szkołę Podstawową, po Szkołę Przysposabiającą do Pracy.
Główne cele edukacyjno-terapeutyczno-wychowawcze placówki:
Przygotowując i realizując
wszelkie programy edukacyjno- terapeutyczne mamy na uwadze, iż głównym celem
edukacji ucznia niepełnosprawnego jest rozwijanie autonomii, jego
personalizacja oraz socjalizacja, a także w ramach posiadanych przez niego
realnych możliwości - wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości, aby:
ODDZIAŁY I ZESPOŁY KLASOWE wchodzące w skład SOSW:
W roku szkolnym 2020/2021 przygotowano zajęcia terapeutyczne dla 145 wychowanków.
Celem
Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole oraz współpraca z rodziną dziecka.
Dzieci w wieku przedszkolnym przyjmowane są do zespołu na prośbę rodziców na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez Poradnię Pedagogiczno-Psychologiczną.
ZWW obejmuje opieką dzieci:
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Rewalidacyjny na podstawie diagnozy rozwoju i analizy zaburzeń rozwojowych, według którego prowadzona jest praca z dzieckiem.
W bieżącym roku szkolnym funkcjonuje w placówce pięć Zespołów Rewalidacyjno - Wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Ponadto 9 podopiecznych realizuje indywidualne zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze, które odbywają się w domu wychowanków lub w Ośrodku;
Podstawowym celem zajęć rewalidacyjno - wychowawczych jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim, kształtowanie umiejętności różnych sposobów komunikowania się z otoczeniem (werbalnych i pozawerbalnych) na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom podopiecznego, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz nabywanie optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia.
Wychowawca ZRW opracowuje Indywidualny Program Rewalidacyjno - Wychowawczy w oparciu o diagnozę funkcjonalną.
W bieżącym roku szkolnym funkcjonuje 6 oddziałów przedszkolnych - dwie grupy dla dzieci z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz cztery grupy dla dzieci z autyzmem, w których prowadzi się terapię behawioralną.
Przedszkole obejmuje opieką 22 wychowanków.
W bieżącym roku szkolnym w Szkole Podstawowej Nr 2 funkcjonuje 14 oddziałów:
7 zespołów klasowych dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi;
7 zespołów klasowych dla uczniów z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna oraz autyzm);
Do Szkoły Podstawowej uczęszcza 61 uczniów.
Dzieci i młodzież przyjmowane są do zespołów klasowych na prośbę rodziców na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez Poradnię Pedagogiczno - Psychologiczną.
W bieżącym roku szkolnym działa w placówce siedem klas przysposabiających do pracy, w ktorych kształcą się uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W tym roku funcjonują dwa oddziały dla uczniów z autyzmem.
Do Szkoły Przysposabiającej Do Pracy uczęszcza 36 uczniów.
Główne cele SPP wiążą się z działaniami, które dają szansę młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie:
Szkoła usprawnia niezaburzone funkcje, koryguje niesprawności rozwojowe w sferze intelektualnej i osobowościowej, zapewnia elementy wykształcenia ogólnego oraz podstawy przygotowania do pracy.
Młodzież przyjmowana jest do szkoły na prośbę rodziców na podstawie orzeczenia Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej.
Placówka zapewnia opiekę świetlicową. Zajęcia odbywają się w czterech grupach, podzielonych na podgrupy (łącznie 8).
Opieka zapewniona jest codziennie przed zajęciami szkolnymi od godziny 7.00 oraz od godz. 12.00 do 16.00.
Opieką świetlicową obejmuje się wychowanków dowożonych oraz wychowanków, których rodzice lub opiekunowie pracują.
W bieżącym roku szkolnym w placówce funkcjonuje jedna grupa wychowawcza.
Celem grupy wychowawczej jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i wspomaganie opiekuńczo-wychowawczej roli szkoły i rodziny dziecka oraz stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zamiłowań, uzdolnień i zainteresowań naszych podopiecznych. Wychowankowie biorą udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-edukacyjnych.
Internat działa od poniedziałku do piątku.
W bieżącym roku szkolnym ze względu na stan zdrowia oraz specyficzne potrzeby dziecka niepełnosprawnego trzech wychowanków objętych jest nauczaniem indywidualnym.
Wychowankowie objęci są następującymi formami wspierania rozwoju dziecka, dostosowanymi do jego indywidualnych
możliwości i potrzeb: