t


Projekt '"Koń i ja" - zajęcia hipoterapeutyczne sposobem na poprawę sprawności psychofizycznej dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i autyzmem.'
01.03.2011 r. - 24.06.2011 r..


Uzyskana dotacja Powiatu Kartuskiego - 2410 zł


Główne cele, założenia i realizacja projektu

Głównym celem projektu „Koń i ja” była poprawa funkcjonowania uczniów ze sprzężoną niepełnosprawnością i autyzmem w sferze fizycznej, emocjonalnej, poznawczej i społecznej poprzez terapię na koniu i obcowanie z koniem podczas zajęć hipoterapii.


Uczestnikami Projektu byli niepełnosprawni wychowankowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żukowie – z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i głębokim, z autyzmem oraz mózgowym porażeniem dziecięcym. Zajęcia odbywały się w stadninie Koń-Ak w Niestępowie – w ujeżdżalni oraz na padoku. Uczniowie na zajęcia dowożeni byli mikrobusem SOSW w Żukowie.


Projekt „Koń i Ja” został zrealizowany dla 12 wychowanków SOSW Żukowo w wieku 6-20 lat, przy współudziale 2 wykwalifikowanych hipoterapeutów, 2 osób przeszkolonych do prowadzenia konia, 7 nauczycieli i opiekunów SOSW Żukowo oraz 3 rodziców uczniów.


Zajęcia odbywały się w dwóch sześcioosobowych grupach: hipoterapia prowadzona była równolegle na dwóch koniach, natomiast w tym samym czasie odbywały się zajęcia edukacyjne w salce przy stajni, bądź w plenerze.

Uczestnicy poznali nowe formy rehabilitacji, zdobyli wiele różnych umiejętności sportowych, hippicznych, plastycznych. Nabyli umiejętności i chęci do aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego.


Umiejętności związane z hipoterapią zdobywali podczas zajęć hipoterapii, które prowadzone były przez wykwalifikowanych hipoteraputów. Podopieczni niepełnosprawni ruchowo mieli możliwość doświadczenia prawidłowego chodzenia „bez chodzenia”, które dawał im ruch końskiego grzbietu. Dzięki rozgrzaniu mięśni, rytmicznemu kołysaniu w stępie, skrętom biodra-barki i odpowiedniemu ułożeniu kończyn dolnych obniżała się spastyczność u osób ze wzmożonym napięciem mięśniowym, normalizowało się napięcie mięśniowe u osób ze zmiennym napięciem, integrowały się przetrwałe odruchy posturalne oraz zmniejszały się przykurcze mięśniowe.


Podopieczni z autyzmem i zaburzeniami emocjonalnymi poprzez psychopedagogiczną jazdę konną oraz zajęcia przy koniu, takie jak karmienie i czyszczenie, uczą się samodzielności, wzmacniają wiarę we własne siły oraz poczucie wartości. Kontakt z koniem poprzez oddziaływanie na zmysł równowagi i czucie głębokie korzystnie wpłynęło na zdolność równoczesnego odbierania bodźców i ich kojarzenia, czyli integrację sensoryczną.

Na zajęciach edukacyjnych wychowankowie poszerzali wiedzę z zakresu życia koni – ich potrzeb i zwyczajów, jazdy konnej. Mieli możliwość wyrażenia emocji towarzyszących hipoterapii – uczyli się piosenek i wierszy o koniu, wykonywali różną techniką prace plastyczne, których głównym tematem był koń. Ponadto wychowankowie SOSW bawili się w układanie puzzli tematycznych, budowanie stadniny koni z klocków oraz grali w grę planszową „Wycieczka konna”.

Podsumowaniem zadań Projektu były Wystawa plastyczna i Wystawa fotograficzna z realizacji zadań oraz Piknik Rodzinny w dniu 18.06.2011r, który obejmował następujące punkty programu:
  • zajęcia hipoterapii,
  • zajęcia plastyczne, gry, zabawy,
  • posiłek dla wszystkich uczestników imprezy,
  • pieczenie kiełbasek przy ognisku,
  • pasowanie na jeźdźca uczestników Projektu,
  • wręczenie nagród i dyplomów uznania.


W ramach Projektu „Koń i Ja” odbyły się następujące zajęcia i imprezy:

Zajęcia hipoterapii – 144 jazdy hipoterapeutyczne:

Zajęcia edukacyjne:

  • blok tematyczny „Koń i ja”
  • blok tematyczny „Dbam o konia”
  • blok tematyczny „Ubieram konia”
  • blok tematyczny „Strój jeźdźca”
  • blok tematyczny „Karmimy konia”
  • blok tematyczny „Stajnia i jej wyposażenie”


Impreza plenerowa – Piknik Rodzinny:
Piknik zorganizowany przez 2 wykwalifikowanych hipoteraputów, 5 wolontariuszy, 5 nauczycieli SOSW Żukowo odbył się 18 czerwca 2011 r. na terenie stadniny Koń-Ak w Niestępowie. Z powodu złych warunków atmosferycznych impreza została przeniesiona z padoku do ujeżdżalni i sali kominkowej. W Pikniku uczestniczyli uczestnicy Projektu wraz ze swoimi rodzicami i rodzeństwem.

Piknik obejmował następujące punkty programu:
  • zajęcia hipoterapii,
  • zajęcia plastyczne, gry, zabawy,
  • posiłek dla wszystkich uczestników imprezy,
  • pieczenie kiełbasek przy ognisku,
  • pasowanie na jeźdźca uczestników Projektu,
  • wręczenie nagród i dyplomów uznania.
Galeria zdjęć