t


Projekt "Cztery pory roku w szkolnej kawiarence"
11.04.2013 r. - 15.12.2013 r.


Uzyskana dotacja Powiatu Kartuskiego - 3680 zł.


Główne cele, założenia i realizacja projektu

Projekt "Cztery pory roku w szkolnej kawiarence” animacja społeczna młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną; kształtowanie samodzielności oraz postaw społecznych realizowany był z grupą młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku 18 - 23 lata, wychowankami Specjalnej Szkoły Przysposabiającej do Pracy przy SOSW w Żukowie.


W ramach zadania odbyły się zajęcia w trzech blokach:

  • warsztatowo - edukacyjnym,
  • kreatywności,
  • terenowo - poznawczym,

  • oraz
  • 4 spotkania z cukiernikiem,
  • Happening – jako podsumowanie projektu,
  • oraz wystawa zdjęć z przebiegu projektu
  • Projekt realizowany był przede wszystkim w SOSW w Żukowie, w pełni wyposażonej pracowni kuchennej, gdzie uczniowie mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt AGD, naczynia i sztućce.

    Zajęcia warsztatowo - edukacyjne i kreatywności obejmowały spotkania kulinarne i edukacyjne, związane z tradycyjną kuchnią naszego regionu.

    W ramach tych bloków realizowano treści i zadania, które związane były z praktycznym przygotowaniem i wykonaniem potrawy/dania.
    Działania rozpoczynano od wyszukania i wybrania przepisu, następnie sporządzano listy potrzebnych produktów, dokonywano zakupów, a następnie sporządzano potrawę (po przydzieleniu zadań poszczególnym osobom)


    Poszczególne zadania kończyły się uporządkowaniem miejsca pracy, podaniu potrawy uczestnikom projektu i gościom oraz wspólna konsumpcja

    Podczas zajęć wychowankowie przygotowali m.in:


  • sałatkę kaszubską (jarzynową)
  • sałatkę z brokułów
  • śledzie "pod pierzynką"
  • sałatkę warstwową z szynką i orzechami
  • sałatkę z kurczakiem i ryżem
  • sałatkę jarzynową ze śledziem
  • sałatkę z kapusty, szynki i żółtego sera
  • sałatkę "gyros"
  • sałatkę makaronową

  • oraz
  • szarlotkę
  • torcik kokosowy "Kubuś"
  • ciasteczka z musem jabłkowym
  • biszkopt z truskawkami i galaretką
  • koktail z truskawek i galaretki ze świeżymi owocami
  • jabłecznik królewski
  • lody z musem truskawkowym
  • drożdżówkę z kruszonką
  • ciasto z bakaliami
  • i inne


  • W sumie odbyło się 60 godzin zajęć kulinarnych i kreatywnych.

    Ważnym elementem projektu były cykliczne (4 spotkania) zajęcia warsztatowe z cukiernikiem nawiązujące do nazwy programu, a związane z aktualnymi porami roku.

    Podczas tych zajęć młodzież obserwowała proces wytwarzania ciast, zdobywała cenne wskazówki od specjalisty, aby móc je wykorzystać w dalszych, własnych działaniach kuchennych.


    W zakresie realizacji zadań bloku terenowo – poznawczego młodzież odwiedziła cukiernię „Markiza” w Żukowie, zapoznając się z pracą cukiernika oraz wybrała się do Restauracji „Gryf” w Żukowie, gdzie obserwowała warsztat pracy kucharzy i kelnerek spożywając zamówiony deser


    Dużym udogodnieniem w podejmowaniu aktywnych działań kulinarnych był zakup robota kuchennego. Usprawnił pracę uczniów w realizowaniu nowych przepisów kulinarnych z książek kucharskich zakupionych w ramach projektu.

    Realizacja zadań programu wpłynęła pozytywnie na rozwój społeczny młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, rozwinęła ich samodzielność, umiejętności kulinarne, jak również wzmocniła wiarę w siebie i w swoje możliwości, niezależnie od towarzyszących im deficytów i ograniczeń rozwojowych.


    Efektem końcowym programu była stworzona w trakcie zajęć fotograficznych foto – książka kulinarna (dla osób bez umiejętności czytania, w której każdy przepis został udokumentowany na fotografii) oraz przygotowany Happening – przyjęcie, podsumowujący cały projekt z udziałem zaproszonych gości.


    Podsumowaniem projektu był przygotowany Happening – przyjęcie, podsumowujący cały projekt z udziałem zaproszonych gości.