Uzyskana dotacja Powiatu Kartuskiego - 3680 zł.
Projekt "Cztery pory roku w szkolnej kawiarence” – animacja społeczna młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną; kształtowanie samodzielności oraz postaw społecznych realizowany był z grupą młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku 18 - 23 lata, wychowankami Specjalnej Szkoły Przysposabiającej do Pracy przy SOSW w Żukowie.
W ramach zadania odbyły się zajęcia w trzech blokach:
oraz
Projekt realizowany był przede wszystkim w SOSW w Żukowie, w pełni wyposażonej pracowni kuchennej, gdzie uczniowie mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt AGD, naczynia i sztućce.
Zajęcia warsztatowo - edukacyjne i kreatywności obejmowały spotkania kulinarne i edukacyjne, związane z tradycyjną kuchnią naszego regionu.
W ramach tych bloków realizowano treści i zadania, które związane były z praktycznym przygotowaniem i wykonaniem potrawy/dania.
Działania rozpoczynano od wyszukania i wybrania przepisu, następnie sporządzano listy potrzebnych produktów, dokonywano zakupów, a następnie sporządzano potrawę (po przydzieleniu zadań poszczególnym osobom)
Poszczególne zadania kończyły się uporządkowaniem miejsca pracy, podaniu potrawy uczestnikom projektu i gościom oraz wspólna konsumpcja
Podczas zajęć wychowankowie przygotowali m.in:
oraz
W sumie odbyło się 60 godzin zajęć kulinarnych i kreatywnych.
Ważnym elementem projektu były cykliczne (4 spotkania) zajęcia warsztatowe z cukiernikiem nawiązujące do nazwy programu, a związane z aktualnymi porami roku.
Podczas tych zajęć młodzież obserwowała proces wytwarzania ciast, zdobywała cenne wskazówki od specjalisty, aby móc je wykorzystać w dalszych, własnych działaniach kuchennych.
W zakresie realizacji zadań bloku terenowo – poznawczego młodzież odwiedziła cukiernię „Markiza” w Żukowie, zapoznając się z pracą cukiernika oraz wybrała się do Restauracji „Gryf” w Żukowie, gdzie obserwowała warsztat pracy kucharzy i kelnerek spożywając zamówiony deser
Dużym udogodnieniem w podejmowaniu aktywnych działań kulinarnych był zakup robota kuchennego. Usprawnił pracę uczniów w realizowaniu nowych przepisów kulinarnych z książek kucharskich zakupionych w ramach projektu.
Realizacja zadań programu wpłynęła pozytywnie na rozwój społeczny młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, rozwinęła ich samodzielność, umiejętności kulinarne, jak również wzmocniła wiarę w siebie i w swoje możliwości, niezależnie od towarzyszących im deficytów i ograniczeń rozwojowych.
Efektem końcowym programu była stworzona w trakcie zajęć fotograficznych foto – książka kulinarna (dla osób bez umiejętności czytania, w której każdy przepis został udokumentowany na fotografii) oraz przygotowany Happening – przyjęcie, podsumowujący cały projekt z udziałem zaproszonych gości.
Podsumowaniem projektu był przygotowany Happening – przyjęcie, podsumowujący cały projekt z udziałem zaproszonych gości.